Opzet van mijn ATV station

 

10-12-2009

Een aanvang gemaakt met de opbouw van een 23 cm en 13 cm atv station.

De zelfbouw antennes voor de 23 en 13cm band zijn klaar.(double biquad)

Tevens wordt  er een 23 elm yagi van EPS horizontaal in de mast gemonteerd voor het 23 cm phone DX gebeuren.

Deze antenne is natuurlijk ook goed voor ATV ontvangst en zenden. 

De antennes gaan een draaibare opstelling krijgen op een hoogte van ongeveer 12/13 meter boven NAP.

 

De Ontvanger is van het ontwerp Van Dijken ,evenals de zender.

Alles wordt ingebouwd in een mooie behuizing.(BQE eigen)

 

Om een indruk te krijgen van het geheel zoals het er nu voorstaat ,kunt u op de ATV fotos kijken,waar ik regelmatig een update doe van de voortgang van het in aanbouw zijnde station.

 

24-02-2010

 De zender en de ontvanger is afgebouwd in een mooie behuizing,en staat nu in de testopstelling.

 De componenten op het voorfront moeten nog van tekst labels worden voorzien.

Het is nu nog wachten op wat beter weer, waarna de antennes op het dak geplaatst gaan worden.

 29-03-2010.

De eerste expirimenten met ATV met mijn nieuwe antennes zijn geslaagd.

Vandaag met PA3CWS en PA3CRX beelden overgedragen op 23 cm.

De zender welke ik hiervoor gebruik is een ontwerp van PE1ACB met 1watt vermogen.

Alle onderdelen zijn los op het werkblad voor proef aangesloten,afwachtende op de bestelde behuizingen.

 

31-03-2010.

Vandaag de bestelde behuizingen binnen gekregen,en begonnen met het inbouwen van de displays in het voorfront.

Al met al is dit veel boor en vijlwerk,en ben hier nog wel een tijdje zoet mee.

Als dit klaar is gaan de zenders ingebouwd worden op een montage plaat in de behuizing.

 04-04-2010.

 Na veel boor, zaag en freeswerk is het voorfront van de 23 en 13 cm zender klaar (zie de foto's).

Nu kan ik beginnen met de inbouw van de zenders in de behuizing ,en daarna alle bedrading aanbrengen.

 

05-04-2010.

 

De zenders voor 23 en 13 cm zijn ingebouwd in de behuizing.(zie foto's ATV)

De bedrading moet nog gebundeld worden, en de behuizing in elkaar geschroefd worden.

Eerst ga ik de zenders testen waarna ik de behuizing ga afsluiten.

 06-04-2010.

Vandaag de eigenbouw double quad voor 23cm in de mast  bij geplaatst.

T.o.v. de 23 elements yagi heb ik toch een verbetering in mijn ontvangst van PI6ATS.

Mijn vermoedens zijn dan toch werkelijkheid geworden na deze test,n.l. dat de yagi minder versterking heeft dan mijn eigenbouw quad.

Op het zendgebied moet ik nog gaan testen,maar gezien de vorige metingen ,zal dat ook wel in orde zijn.

 10-04-2010.

 De zenders zijn klaar en afgebouwd in de behuizing.

Met Peter PA3CWS de first op 13cm gemaakt,en met 50mw een ruime B5 mogen ontvangen.

Ook de geluid draaggolven waren prima in orde en storingsvrij.

 19-04-2010.

 De 13cm double quad vervangen voor een parabool antenne,omdat de resultaten voor ontvangst slecht waren op 13cm.

Ik kon met geen mogelijkheid PI6ANH ontvangen,en na plaatsing van de grid parabool antenne constant een B3-4 plaatje van Arnhem.

 Er wordt op dit moment gewerkt aan een stuurtrapje voor 13cm om het signaal uit de zendertrap van 60Mw te verhogen naar 1watt,wat ik dan weer ga insturen in een trapje wat 10watt op moet leveren

 24-04-2010.

 Druk doende met het bouwen en opzetten van de 13cm eindversterkers.

Stuurtrap van 1watt is gereed,en kan uitgetest worden .

Eindtrap van 60 a70 watt eveneens klaar ,en staat ook in testfase.

De eerste resultaten met Chris (PA3CRX ) zijn enorm goed uitgevallen,en zo kan ik nu ook de 13cm ingang van PI6ATS aansturen.

Tevens de parabool antenne uitgestest met Chris,wat eveneens resulteerde in enorme verbeteringen in de ontvangst zijde en de zendzijde.

30-04-2010.

De eindversterker voor 23cm is gereed en in gebruik genomen.

Tijdens het proefdraaien kreeg ik direct een oproep van PE1RXK uit Nijmegen,dat ik bij hem met een B5 te ontvangen was op 23cm.

 Tevens op de omzetter PI6TV en PI6ANH ook B5 te zien.

 24-05-2010.

Na veel expirimenteren met de antennes ,ben ik toch overstag gegaan en heb uiteindelijk een parabool geplaatst met een diameter van 1.20 m, voor 13 en 23 cm.

Deze parabool wordt belicht door een dualband ringfeeder.

Op de 23cm band een grote verbetering t.o.v de anderen antennes ,echter op 13cm een kleine verbetering t.o.v de Grid parabolic antenne,wat bevestigd dat de specificaties van deze grid zeer goed waren.

 04-07-2010.

 Na maanden bouwen en expirimenteren is dan eindelijk mijn ATV station op 23cm en 13cm gereed, en ik mag wel zeggen dat het resultaat er mag wezen.

Alles is nu ingebouwd in mooie en doeltreffende behuizingen.

Op 23cm kan ik een vermogen opwekken van 120 watt,en op 13cm een vermogen van 100watt.

Ik hoop dat deze vermogens voldoende zijn om leuke verbindingen tot stand te brengen met ATV

Voor fotos zie de betreffende pagina's.

Inmiddels heb ik ook aan mijn eerste contest meegedaan op ATV.

 17-03-2011.

 De setup van mijn ATV station is verbeterd en uitgebreid met de UNI TX zenders voor 23 en 13 cm.

Zie hiervoor rubriek UNI TX.

 21-06-2011

Nieuwe ontvangers gebouwd voor 23 en 13 cm.

De comtech ontvangers heb ik voorzien van zelfgebouwde controllers welke de frequentie afstemming verzorgd.

Het hart van de besturing is opgebouwd uit een PIC16F628A .

  

26-12-2011.

Op zaterdag 24-12-2011 heb ik de antennes aangepast met een uitbreiding voor 6cm.

Hiervoor geplaatst een grid antenne met 25dbi versterking.

De zender en de ontvanger zijn boven in de mast geplaatst,om zoveel mogelijk verliezen over kabel te voorkomen.

Het vermogen van de eindtrap is op dit moment nog maar 1.2 watt .

De voedingsspanning is 15 volt,en wordt over een 2.5mm kabel naar boven gevoerd.

Voor de video en audio heb ik eveneens een dubbel afgeschermde kabel naar de kast gebracht.

voor het inschakelen van de zender gebruik ik boven in de kast een relais schakeling welke ik middels een nulschakeling in en uit schakel.

Na de opstelling natuurlijk zeer benieuwd hoe dit gaat werken,en tot mijn grote verbazing kwam ik al meteen over PI6ATS heen met een B5 plaatje.

Het is nu zaak om verder uit te gaan proberen en te testen met andere tegenstations,maar voorlopig ben ik al een zeer tevreden amateur.

20-12-2015

Voor resultaten en aanpassingen kijk in het menu op 6cm en 9cm.

Op deze pagina zal ik geen verdere aanpassingen meer publiceren,maar nieuwe ontwikkelingen onderbrengen in het menu.